ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
سخن روز
امام رضا(ع): کسی که از راه حلال برای تأمین رفاه خانوادهاش تلاش میکند، همچون مجاهدی است که در راه خدا جهاد میکند.
وسائلالشیعه، ج 14، ص 10
سیامک اطلسی: جایگزینی برای نسل طلایی دوبله نمیبینم
در دوران طلایی دوبله فیلمها واقعاً فیلم بودند و در عین حال اکران سینمایی داشتند، اما در حال حاضر اکثر فیلمهایی که برای دوبله به دستمان میرسد، چینی، هنگ کنگی یا هندی است که حرفی برای گفتن ندارند. از طرفی بسیاری از گویندگان جوان هم فقط میآیند کارشان را انجام میدهند و میروند و اسم خودشان را هم دوبلور میگذارند. آن زمان در حوزه دوبله، شوق بیشتری بود، ولی متأسفانه الان فقط میآیند که نقششان را بخوانند و بروند. بنابراین من شخصاً جایگزینی برای نسل طلایی دوبله نمیبینم.
بخشی از صحبتهای این بازیگر و دوبلور با ایسنا
کودکان محروم میهن در پناه سخاوت کتاب
ریحانه جعفری
مترجم و نویسنده ادبیات کودک و نوجوان
برای اینکه بتوانیم از نظر فرهنگی با کودکان و نوجوانان مناطق محروم همراه و همسو شویم، کارهای بسیاری میتوان انجام داد. بستگی به این دارد که بخواهیم کار فردی یا گروهی یا بهصورت کار سازمان یافته دولتی یا بهصورت سازمان مردم نهاد انجام دهیم . من چون وابسته به هیچ گروهی نیستم شخصاً با دوستان نویسنده و مترجم تماس میگیرم و هر فصل یک بار خواهش میکنم کتابهایشان را برایم بفرستند یا اینکه از دوستان دیگری هم که کتاب دارند و خواندهاند و میخواهند به کتابخانه اهدا کنند، برای من میفرستند. وقتی جمعآوری شد بستهبندی میکنم و از طریق دوستانی که در کار باربری و توزیع هستند، هماهنگی میکنم و آنها از طریق بار میفرستند چون از طریق پست خیلی گران میشود. مثلاً دفعه قبل از طریق پست 700 هزار تومان هزینه شد اما وقتی به شکل بار میفرستیم هزینهاش حدود یکصد هزار تومان میشود. ما چون از جایی کمک مالی دریافت نمیکنیم باید در هزینه هم صرفهجویی کنیم. در کنار این کار هم دوست دارم در بخش بازی فکری هم به بچهها کمک کنم، یعنی فکر میکنم بازیهای فکری خیلی میتواند به ذهن کودکان و خردسالان کمک کند تا بتوانند معماهای پیچیده را حل کنند، تا در آینده که مردان و زنان این کشور شدند بهتر بتوانند وقتی در یک بحران قرار میگیرند راهحل پیدا و مشکلاتشان را حل کنند. برای همین از طریق دوستانم پول جمع میکنیم و من برای آنها بازی فکری تهیه میکنم و در کنار آن لوازم التحریر میگیرم البته بسیار محدود است چون مگر ما چقدر میتوانیم پول جمع کنیم اما با همان مبلغ اندک این کار را در حد بضاعتمان انجام میدهیم. اگر در همین حد کوچک هم دست به دست هم دهیم، خوراک فکری و روحی بچههایشان را تا حدی تأمین میکنیم. برای پیدا کردن روستاها با دوستانم صحبت و این مناطق را شناسایی میکنم. سری قبل هم روستایی در چابهار و در جازموریان پیدا کردیم و اکنون برای روستایی در خراسان رضوی این کار را میکنیم. انتخاب مکان هم بسیار مهم است. باید سعی کرد به روستایی که از همه محروم تر است و از جایی چیزی به آنها نمیرسد، کمک و خوراک روحشان را مهیا کرد. این هم بخشی از پروژه همدلی کتابخوانی است.
البته اگر جاهای دورافتاده و مناطق محروم بتوانند خط اینترنت هم داشته باشند ما میتوانیم از طریق اینترنت برایشان کلاس مجازی بگذاریم و از این طریق آموزش دهیم. اگر کودکان بتوانند فکر کنند و تخیل قوی خودشان را به کار بگیرند و داستان بنویسند این هم میتواند در زندگی بزرگسالی به آنها کمک کند چون یک تفکر خلاق است. افرادی در زندگی موفقترند که بتوانند تفکر خلاق داشته باشند. خلاقیت باعث میشود در زندگی پرتنشی که در بزرگسالی داریم، گوشهای ننشینیم و دست روی دست نگذاریم بلکه از تفکر خلاقی که در کودکی آموختیم استفاده کنیم و مدام دنبال راهحل بگردیم. آن وقت در بزرگسالی هم انسان تسلیم نمیشود، البته اینها در این وضعیتی که ویروس کرونا وجود دارد بیشتر کاربرد دارد. قبل از همه گیری کرونا به شهرها و روستاهای مختلف میرفتم و برای بچهها کتاب میبردم و قصه میخواندم و با آنها کار میکردم اما الان متأسفانه به خاطر شرایط کرونا هر گونه اجتماع ادبی را نمیتوانیم داشته باشیم. امیدوارم به کل کشور واکسن مناسب و معتبر تزریق شود و دارو به حد کفایت بیاید تا این بیماری هم کمتر شود و ما هم بتوانیم مثل خیلی از کشورهای پیشرفته در اجتماعات حضور پیدا کنیم. آن زمان هم میتوانیم برای بچهها بسیار کار گستردهتری کنیم.
درباره رحلت استاد سیدمحمد اصفیایی
وداع با نسخه شناس بی بدیل
جواد بشری
نویسنده و استاد دانشگاه
جهان کتابشناسی و نسخهشناسی یکی از اساتید مسلم خود را از دست داد. مردی دانشمند و متبحر در علوم قدیم و جدید و فروتن و با اخلاق و در نشر علم سخاوتمند و کریم: استاد سیدمحمد اصفیایی (درگذشت: سهشنبه 9 شهریور 1400شمسی)، فرزند آیتالله سید اسماعیل اصفیایی شندآبادی (1328ق- 1410ق). او در گنجینههای متعدد خطی منشأ آثار خیر بوده، اما بیش از همه گنجینه کتابخانه آیتالله العظمی مرعشی از وجود این دانشمند بسیاردان و بذول بهره برده است، زیرا سالهای متمادی از عمر بابرکتش را در این کتابخانه گذرانده و شاهد زنده این مطلب، اشاراتی در فهارس جلد 30 به بعد آن کتابخانه، از زبان متولی دانشمند آن با جملاتی از این دست است که: در سفر به فلان شهر، این گنجینه را در معیت دوست دانشمند، کارشناسی کردیم و برای کتابخانه خریداری نمودیم. او در نگارش فهرستهای کتابخانه مرعشی نیز آثاری به یادگار گذاشته و برخی مجلدات به قلم اوست و برخی موارد نیز که از اساتید دیگر آن کتابخانه است، بیبهره از دانش و تجربه وی نمانده است (این نکته را فاضل دانشمندم، دکتر حسین متقی در مطالبی که اخیراً در فضای مجازی نشر دادند، بهدرستی متذکر شدند). در ادب فارسی و عربی و نیز ترکی دانش عمیق داشت، فقه و اصول و تفسیر و حدیث و کلام و فلسفه میدانست، با علوم روز آشنایی داشت (در حوزه مطبوعات نیز فعال بود و در اواخر دهه پنجاه خورشیدی مجله «عادیات» را در قم منتشر میکرد)، اصطلاحات نسخهشناسی را در حد اعلا و استادانه میشناخت و آنها را بجا به کار میبرد، با مکاتب کتابآرایی و نگارگری آشنایی کامل داشت، در شناخت خطوط رایج در جهان اسلام یگانه بود و در یک کلام نسخهشناس و کتابشناسی بیبدیل بود که توأم شدن اینها با حافظهای شگفتانگیز و بیان و لفظ شیوا و نیز روحیه سخاوتمند و بخشنده، او را به استادی یگانه در علوم اسلامی و شناخت مخطوطات شرقی تبدیل کرده بود. دانش او بسیار بیش از آنی بود که بتوان در منابع چاپ شده سالهای اخیر آن را دنبال کرد. معالاسف نبود فعالیتهای تاریخ شفاهی برای ثبت بخشی از اندوختهها و نیز خاطرات اساتیدی چون سیدمحمد اصفیایی، ما را برای همیشه از وجود پرفیض او محروم کرد. امید است اساتید و دانشیان در ثبت نکات و خاطراتی که از ایشان دارند بکوشند و آن را هدیهای به روح مطهر او قرار دهند. خدایش رحمت کند.
نویسنده و استاد دانشگاه
جهان کتابشناسی و نسخهشناسی یکی از اساتید مسلم خود را از دست داد. مردی دانشمند و متبحر در علوم قدیم و جدید و فروتن و با اخلاق و در نشر علم سخاوتمند و کریم: استاد سیدمحمد اصفیایی (درگذشت: سهشنبه 9 شهریور 1400شمسی)، فرزند آیتالله سید اسماعیل اصفیایی شندآبادی (1328ق- 1410ق). او در گنجینههای متعدد خطی منشأ آثار خیر بوده، اما بیش از همه گنجینه کتابخانه آیتالله العظمی مرعشی از وجود این دانشمند بسیاردان و بذول بهره برده است، زیرا سالهای متمادی از عمر بابرکتش را در این کتابخانه گذرانده و شاهد زنده این مطلب، اشاراتی در فهارس جلد 30 به بعد آن کتابخانه، از زبان متولی دانشمند آن با جملاتی از این دست است که: در سفر به فلان شهر، این گنجینه را در معیت دوست دانشمند، کارشناسی کردیم و برای کتابخانه خریداری نمودیم. او در نگارش فهرستهای کتابخانه مرعشی نیز آثاری به یادگار گذاشته و برخی مجلدات به قلم اوست و برخی موارد نیز که از اساتید دیگر آن کتابخانه است، بیبهره از دانش و تجربه وی نمانده است (این نکته را فاضل دانشمندم، دکتر حسین متقی در مطالبی که اخیراً در فضای مجازی نشر دادند، بهدرستی متذکر شدند). در ادب فارسی و عربی و نیز ترکی دانش عمیق داشت، فقه و اصول و تفسیر و حدیث و کلام و فلسفه میدانست، با علوم روز آشنایی داشت (در حوزه مطبوعات نیز فعال بود و در اواخر دهه پنجاه خورشیدی مجله «عادیات» را در قم منتشر میکرد)، اصطلاحات نسخهشناسی را در حد اعلا و استادانه میشناخت و آنها را بجا به کار میبرد، با مکاتب کتابآرایی و نگارگری آشنایی کامل داشت، در شناخت خطوط رایج در جهان اسلام یگانه بود و در یک کلام نسخهشناس و کتابشناسی بیبدیل بود که توأم شدن اینها با حافظهای شگفتانگیز و بیان و لفظ شیوا و نیز روحیه سخاوتمند و بخشنده، او را به استادی یگانه در علوم اسلامی و شناخت مخطوطات شرقی تبدیل کرده بود. دانش او بسیار بیش از آنی بود که بتوان در منابع چاپ شده سالهای اخیر آن را دنبال کرد. معالاسف نبود فعالیتهای تاریخ شفاهی برای ثبت بخشی از اندوختهها و نیز خاطرات اساتیدی چون سیدمحمد اصفیایی، ما را برای همیشه از وجود پرفیض او محروم کرد. امید است اساتید و دانشیان در ثبت نکات و خاطراتی که از ایشان دارند بکوشند و آن را هدیهای به روح مطهر او قرار دهند. خدایش رحمت کند.
هنرمندان در فضای مجازی
روز گذشته فضای مجازی اکثر هنرمندان به تبریک تولد امیر جعفری و پژمان جمشیدی بازیگران سینما اختصاص داشت. همچنین تصاویر لحظه غرورآفرین دلاورزن خوزستانی هاشمیه متقیان در مسابقات پارالمپیک و نیز تصویر هنرستان دخترانه سوره و منتفی شدن تعطیلی رشته نمایش از جمله تصاویر پرتکرار در صفحات اصحاب فرهنگ و هنر بود.
به یاد هنرمندان باشیم
پرویز پرستویی، بازیگر پیشکسوت سینما در صفحه شخصی خود در اینستاگرام عکسی از تقدیر موزه سینما از رضا رویگری گذاشته است و از دستاندرکاران این حرکت خوب تقدیر کرده است. او بخشی از صحبتهای رضا رویگری را گذاشته است: «گفت: پدرم بسیار مذهبی بود و دلش میخواست روحانی شوم حتی در نوجوانی ماه رمضان در پشت بام خانهمان اذان میگفتم و در مسجد اعظم تجریش آموزش قرآن، دروس دینی و مذهبی آموختم. قبل از انقلاب داریوش مهرجویی برای فیلم «الموت» از من دعوت به همکاری کرد که آن فیلم به نتیجه نرسید و سالها بعد با «اجارهنشینها» فرصت این همکاری فراهم شد که تجربه بسیار شیرینی برایم بود.»
چهرهها
پیمان خازنی، آهنگساز جوانی است که ویدیویی از آمادهسازی قطعه «خانه آبی» با خوانندگی علیرضا قربانی منتشر کرده است. او درباره این کلیپ نوشته است: «ماجرا به ساعت ۷ صبح یک روز جمعه از سال ۱۳۹۶ برمیگردد. تنها چند دقیقه زمان برد تا خوانش قصه خانه آبی را که ساعتی قبل شروع و تمامش کرده بودم، بپذیرد. علیرضا قربانی همواره پذیرای ایدههای جدیدی است که با دلش همراه است. هیجان کارهای نو دارد و از این رو هم سهل است هم سخت. او آمد و خانه آبی را خواند هم متن را خواند و هم آوای سحرآمیزش را سر داد. عصر آن روز هر سه در استودیو هنر بودیم. همراه با پیمان خازنی که از همان صبح جمعه تا عصر، تم اصلی موسیقی را نوشت. خانه آبی صحبت از ناگفتههایی است که در دل جا میماند و فرصت گفتنش از دست میرود.»
امیر جعفری بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر هم از تولدش نوشته است: «46 ساله شدم... شاکرم و امیدوار که اگر فرداها هم سهم چشم گشودنم باشد، به مهر بگذرد...
برای خودم داشتن لیاقت محبت و لطف شما و برای تمام مردم کشورم گذر از روزهای سخت و پیش آمد روزهای درخشان که هم قواره بزرگیشان هست را آرزو میکنم... و ای کاش افتادن اتفاقات خوب سهم همهمان باشد.»
گلاب آدینه در صفحه خود از لزوم واکسیناسیون نوشته است. او خطاب به مسئولان برای هنرمندان جوان درخواست واکسن داشته است: «براى واکسیناسیون هنرمندان جوان فکرى بکنید. آنهایى که شرایط عضویت در هیچ گروهى ندارند و نوبت سِنّیشان هم به این زودىها نیست ولى مجبور به حضور در پروژههاى تئاترى و سینمایى هستند.»
خوانش نوین از وضعیت زنان
آزاده بیزارگیتی
فیلمساز
در این روزها که اندوه بیپایانی جهان را و خاورمیانه را فرا گرفته، کتابها یا فیلمها شاید تنها مأمن تسلی بخشی هستند که میشود در پناه آنها آرام گرفت. برای من که فیلمسازم و جست وجوگری و اندیشیدن را در خلال نوشتهها و فیلمهایم سیری میانرشتهای میدانم، حالا که فرصتی دست داده و بناست کتابهایی را پیشنهاد بدهم ترجیحم این است کتابهایی پیشنهاد بدهم که به فهم و آگاهی و خوانش نوین ما از وضعیت زنان کمک کند.
«درآمدی بر روایت زنانه از شهر» نوشته سارا نادری، انتشارات تیسا یکی از این کتابهایی است که وضعیت اکنون زنان شهری و مطالبهگری نیازمند این دوران تاریخی را واکاوی میکند. همانطور که نویسنده در ابتدای کتاب هم عنوان کرده، واکاوی و نگاهی اجمالی به تجربه زیسته زنان شهر تهران از گذشته تاکنون است. روایتی که نشان میدهد زنان امروزی باوجود آشنایی با مظاهر مدرن و تغییر خاستگاههای فرهنگی، تمایل بیشتری برای مشارکت در حوزه شهر بهصورت سوژهای مستقل را دارند؛ اما با پارادوکس بسیار مواجهند. نویسنده در این کتاب که مشتمل بر پنج فصل «کلیات»، «نگاهی به گذشته؛ انزوا، اما همگونی»، «هویت چندپاره؛ تجربه زیسته زنان امروز شهر تهران»، «تجربه زنانه از شهر و تأثیر آن بر بحران معنا»، «خلاصه و نتیجهگیری» است و در گفتوگو با سی زن، تلاش میکند تا برایمان تبیین کند که چگونه با اینکه اعتماد به نفس زنان در فضای اجتماعی و مشارکت اجتماعیشان بیشتر از گذشته است اما هنوز در معرض آسیب هستند و این در معرض آسیب بودن شاید به این علت است که نگاه مراقبتی که زنان را درگیر خود کرده، یا از آنها انتظار میرود، گاه تا مرز حل شدن در دیگری و فراموشی خویش پیش میرود.
«اندیشه نگاران زن در شعر مشروطه» نوشته دکتر روح انگیز کراچی از جمله دیگر کتابهای مؤثر و ارزشمند این حوزه است که به جایگاه و نقش زنان در ادبیات پارسی پرداخته است. در این کتاب به بررسی آثار شعری شاعران زن دوران مشروطه همچون بانو اصفهانی، فرخنده ساوجی، حمیده سپهری، رباب اصفهانی، صدیقه مسعود کازرونی، زینت ملک اعتضادی و... پرداخته شده و نویسنده تلاش میکند صدای بیصدای آنها باشد!
«دفترچه خاطرات شانزده زن ایرانی» نوشته نوشین خراسانی منتشر شده توسط نشر روشنگران نیز یکی دیگر از کتابهای مهم این حوزه است؛ کتابی که در زمینه ثبت و بازنگاری فعالیتهای زنان و تاریخ شفاهی بسیار ارزشمند است.
«چرا شد محو از یاد تو نامم؟» نام کتاب دیگری است از افسانه نجمآبادی با ترجمه شیرین کریمی که توسط انتشارات بیدگل منتشر شده و خواندنش را پیشنها میکنم. طبق توضیحات، مقالات حاضر در این کتاب را به لحاظ مضمون میتوان به دو دسته تقسیم کرد؛ در دستهای، نجمآبادی بر آن است تا تاریخ را از منظری بازخوانی کند که زن در آن غایب و در حاشیه نباشد و از اینرو به سراغ رخدادهایی چون جنبش مشروطه در تاریخ معاصر ایران میرود و به بازخوانی نقش زنان در این رخدادها میپردازد. در دسته دیگر، داستانها و روایات محبوبی همچون بامداد خمار، هزار و یک شب و داستان یوسف و زلیخا را بررسی میکند. او استدلال میکند که اغلبِ داستانهایی که با مضمون «مکر زنان» نگاشته شده، نه درباره میل زن، بلکه درباره خیالپردازیهای بسیار کهن مردانه است.
فیلمساز
در این روزها که اندوه بیپایانی جهان را و خاورمیانه را فرا گرفته، کتابها یا فیلمها شاید تنها مأمن تسلی بخشی هستند که میشود در پناه آنها آرام گرفت. برای من که فیلمسازم و جست وجوگری و اندیشیدن را در خلال نوشتهها و فیلمهایم سیری میانرشتهای میدانم، حالا که فرصتی دست داده و بناست کتابهایی را پیشنهاد بدهم ترجیحم این است کتابهایی پیشنهاد بدهم که به فهم و آگاهی و خوانش نوین ما از وضعیت زنان کمک کند.
«درآمدی بر روایت زنانه از شهر» نوشته سارا نادری، انتشارات تیسا یکی از این کتابهایی است که وضعیت اکنون زنان شهری و مطالبهگری نیازمند این دوران تاریخی را واکاوی میکند. همانطور که نویسنده در ابتدای کتاب هم عنوان کرده، واکاوی و نگاهی اجمالی به تجربه زیسته زنان شهر تهران از گذشته تاکنون است. روایتی که نشان میدهد زنان امروزی باوجود آشنایی با مظاهر مدرن و تغییر خاستگاههای فرهنگی، تمایل بیشتری برای مشارکت در حوزه شهر بهصورت سوژهای مستقل را دارند؛ اما با پارادوکس بسیار مواجهند. نویسنده در این کتاب که مشتمل بر پنج فصل «کلیات»، «نگاهی به گذشته؛ انزوا، اما همگونی»، «هویت چندپاره؛ تجربه زیسته زنان امروز شهر تهران»، «تجربه زنانه از شهر و تأثیر آن بر بحران معنا»، «خلاصه و نتیجهگیری» است و در گفتوگو با سی زن، تلاش میکند تا برایمان تبیین کند که چگونه با اینکه اعتماد به نفس زنان در فضای اجتماعی و مشارکت اجتماعیشان بیشتر از گذشته است اما هنوز در معرض آسیب هستند و این در معرض آسیب بودن شاید به این علت است که نگاه مراقبتی که زنان را درگیر خود کرده، یا از آنها انتظار میرود، گاه تا مرز حل شدن در دیگری و فراموشی خویش پیش میرود.
«اندیشه نگاران زن در شعر مشروطه» نوشته دکتر روح انگیز کراچی از جمله دیگر کتابهای مؤثر و ارزشمند این حوزه است که به جایگاه و نقش زنان در ادبیات پارسی پرداخته است. در این کتاب به بررسی آثار شعری شاعران زن دوران مشروطه همچون بانو اصفهانی، فرخنده ساوجی، حمیده سپهری، رباب اصفهانی، صدیقه مسعود کازرونی، زینت ملک اعتضادی و... پرداخته شده و نویسنده تلاش میکند صدای بیصدای آنها باشد!
«دفترچه خاطرات شانزده زن ایرانی» نوشته نوشین خراسانی منتشر شده توسط نشر روشنگران نیز یکی دیگر از کتابهای مهم این حوزه است؛ کتابی که در زمینه ثبت و بازنگاری فعالیتهای زنان و تاریخ شفاهی بسیار ارزشمند است.
«چرا شد محو از یاد تو نامم؟» نام کتاب دیگری است از افسانه نجمآبادی با ترجمه شیرین کریمی که توسط انتشارات بیدگل منتشر شده و خواندنش را پیشنها میکنم. طبق توضیحات، مقالات حاضر در این کتاب را به لحاظ مضمون میتوان به دو دسته تقسیم کرد؛ در دستهای، نجمآبادی بر آن است تا تاریخ را از منظری بازخوانی کند که زن در آن غایب و در حاشیه نباشد و از اینرو به سراغ رخدادهایی چون جنبش مشروطه در تاریخ معاصر ایران میرود و به بازخوانی نقش زنان در این رخدادها میپردازد. در دسته دیگر، داستانها و روایات محبوبی همچون بامداد خمار، هزار و یک شب و داستان یوسف و زلیخا را بررسی میکند. او استدلال میکند که اغلبِ داستانهایی که با مضمون «مکر زنان» نگاشته شده، نه درباره میل زن، بلکه درباره خیالپردازیهای بسیار کهن مردانه است.
منابع نهضت عاشورا-20
«حیاة الإمام زینالعابدین( ع)»، اثری متأخر با رنگ و بوی منابع قدیمی
اسماعیل علوی
دبیر گروه پایداری
در راستای سلسله یادداشتهای معرفی وبررسی اجمالی منابع نهضت عاشورا، به مناسبت 25 محرم و فرا رسیدن سالگرد شهادت امام سجاد(ع) به نقل از برخی منابع تاریخی و به منظور رعایت سیاق ستون به معرفی اجمالی اثر ماندگار باقرشریف قریشی (متوفى 1433ق) که در موضوع حماسه عاشورا با محوریت یکی از چهرههای برجسته آن، امام سجاد(ع) با عنوان «حیاة الامام زینالعابدین(ع)» است، میپردازیم. این کتاب در سال 1409 به زبان عربی در بیروت انتشار یافته و با وجود متأخر بودن در نوع خود کمنظیر و مورد توجه محققین و عاشوراپژوهان قرار دارد. «حیاة الإمام زینالعابدین(ع) دراسة و تحلیل» به شیوه تحلیلى ابعاد مختلف زندگانى و دوران امام سجاد(ع) را مورد بررسی قرار داده و به دلیل ویژگی تحقیقی – تحلیلی در ردیف کتب مرجع قرار گرفته و محققین و پژوهشگران برای دستیابی به حقایق نهضت حسینی(ع) بدان مراجعه میکنند.
شیوه این کتاب در طرح مسائل و موضوعات تحقیق بر اساس موثقترین منابع خطى و چاپى است که مجموعه دانشهاى مورخان و راویان مىباشد. شایان ذکر است که در بیشتر رویدادها و تصاویرى که مؤلف ترسیم کرده به یک منبع بسنده نکرده بلکه به جهت تأکید بیشتر و دلالت بیشتر بر مقصود مورد نظر از مآخذ و منابع مختلف بهره برده است.
دوران زندگانى امام سجاد(ع) از دوران پیچیده و متأثر از کنشهای مختلف تاریخی- اجتماعی بوده و با خیزشهای متعددی مواجه است که هر یک نمودار بازتاب روح جمعی نسبت به واقعهای از جمله رخداد عاشوراست. تلاش توانفرساى امام سجاد (ع)، یکى از پربارترین، درسآموزترین و عبرتانگیزترین اقدامات این دوره تاریخی به شمار مىرود.شرایط دوران امام سجاد(ع) تاریخ زندگانى انبیا را به خاطر مىآورد که از جهاتی همانندیهایی دارد. زیرا که آن حضرت در زهد و تقوا و توجهش به خداوند سبحان، همچون حضرت مسیح و در گرفتارى و صبر و تحملش نظیر حضرت ایوب و در عزم راستین و اخلاق والایش همانند رسول خدا حضرت محمد(ص) بود. خصوصیات روحى امام سجاد(ع) که بخشی از کتاب را به خود اختصاص داده به فضائل بسیاری از امام سجاد(ع) اشاره دارد که این صفات و خصوصیات روحى و عناصر نفسانى باعث شده بود که آن حضرت در زمان خویش همتا نداشته باشد.
بخش ششم کتاب به واقعه کربلا و نقش و رفتار امام سجاد(ع) در آن نهضت دوران ساز اختصاص یافته است. مؤلف با ذکر نمونههایى از عملکرد امام در قبل، حین و بعد از واقعه عاشورا، اشاره مىکند و مىگوید که امام سجاد(ع) با خطبههاى بلیغ در شام چنان تأثیر عمیقى در توده مردم نهاد که بعضى آهسته به یکدیگر از دغلبازى سران بنىامیه و ضرر و زیان جبرانناپذیرى که گریبان ایشان را گرفته بود، سخن مىگفتند بهطورى که جمعی از اهالی شام نسبت به یزید بدبین شده و به چشم حقارت و پستى به او مىنگریستند.
در جلد دوم کتاب از علم امام، مواعظ و حکمتهاى گهربارش سخن رفته است و در ادامه گزارشى تحلیلى از زندگانى سیاسى امام(ع) و نیز چگونگى موضع امام در مقابل حاکمان و حوادث روزگار و قیامهایى که صورت گرفته، از دیگر مباحث ارزشمند این کتاب است. در بخش پایانى کتاب درباره کیفیت شهادت آن حضرت سخن رانده شده و با استدلالهای تاریخی بر شهادت آن حضرت تأکید شده است. نویسنده در پاورقىهاى کتاب علاوه بر توضیح برخى از لغات به مستندسازى مطالب کتاب پرداخته و بدین ترتیب بر اصالت و قدر کتاب خود افزوده است.
دبیر گروه پایداری
در راستای سلسله یادداشتهای معرفی وبررسی اجمالی منابع نهضت عاشورا، به مناسبت 25 محرم و فرا رسیدن سالگرد شهادت امام سجاد(ع) به نقل از برخی منابع تاریخی و به منظور رعایت سیاق ستون به معرفی اجمالی اثر ماندگار باقرشریف قریشی (متوفى 1433ق) که در موضوع حماسه عاشورا با محوریت یکی از چهرههای برجسته آن، امام سجاد(ع) با عنوان «حیاة الامام زینالعابدین(ع)» است، میپردازیم. این کتاب در سال 1409 به زبان عربی در بیروت انتشار یافته و با وجود متأخر بودن در نوع خود کمنظیر و مورد توجه محققین و عاشوراپژوهان قرار دارد. «حیاة الإمام زینالعابدین(ع) دراسة و تحلیل» به شیوه تحلیلى ابعاد مختلف زندگانى و دوران امام سجاد(ع) را مورد بررسی قرار داده و به دلیل ویژگی تحقیقی – تحلیلی در ردیف کتب مرجع قرار گرفته و محققین و پژوهشگران برای دستیابی به حقایق نهضت حسینی(ع) بدان مراجعه میکنند.
شیوه این کتاب در طرح مسائل و موضوعات تحقیق بر اساس موثقترین منابع خطى و چاپى است که مجموعه دانشهاى مورخان و راویان مىباشد. شایان ذکر است که در بیشتر رویدادها و تصاویرى که مؤلف ترسیم کرده به یک منبع بسنده نکرده بلکه به جهت تأکید بیشتر و دلالت بیشتر بر مقصود مورد نظر از مآخذ و منابع مختلف بهره برده است.
دوران زندگانى امام سجاد(ع) از دوران پیچیده و متأثر از کنشهای مختلف تاریخی- اجتماعی بوده و با خیزشهای متعددی مواجه است که هر یک نمودار بازتاب روح جمعی نسبت به واقعهای از جمله رخداد عاشوراست. تلاش توانفرساى امام سجاد (ع)، یکى از پربارترین، درسآموزترین و عبرتانگیزترین اقدامات این دوره تاریخی به شمار مىرود.شرایط دوران امام سجاد(ع) تاریخ زندگانى انبیا را به خاطر مىآورد که از جهاتی همانندیهایی دارد. زیرا که آن حضرت در زهد و تقوا و توجهش به خداوند سبحان، همچون حضرت مسیح و در گرفتارى و صبر و تحملش نظیر حضرت ایوب و در عزم راستین و اخلاق والایش همانند رسول خدا حضرت محمد(ص) بود. خصوصیات روحى امام سجاد(ع) که بخشی از کتاب را به خود اختصاص داده به فضائل بسیاری از امام سجاد(ع) اشاره دارد که این صفات و خصوصیات روحى و عناصر نفسانى باعث شده بود که آن حضرت در زمان خویش همتا نداشته باشد.
بخش ششم کتاب به واقعه کربلا و نقش و رفتار امام سجاد(ع) در آن نهضت دوران ساز اختصاص یافته است. مؤلف با ذکر نمونههایى از عملکرد امام در قبل، حین و بعد از واقعه عاشورا، اشاره مىکند و مىگوید که امام سجاد(ع) با خطبههاى بلیغ در شام چنان تأثیر عمیقى در توده مردم نهاد که بعضى آهسته به یکدیگر از دغلبازى سران بنىامیه و ضرر و زیان جبرانناپذیرى که گریبان ایشان را گرفته بود، سخن مىگفتند بهطورى که جمعی از اهالی شام نسبت به یزید بدبین شده و به چشم حقارت و پستى به او مىنگریستند.
در جلد دوم کتاب از علم امام، مواعظ و حکمتهاى گهربارش سخن رفته است و در ادامه گزارشى تحلیلى از زندگانى سیاسى امام(ع) و نیز چگونگى موضع امام در مقابل حاکمان و حوادث روزگار و قیامهایى که صورت گرفته، از دیگر مباحث ارزشمند این کتاب است. در بخش پایانى کتاب درباره کیفیت شهادت آن حضرت سخن رانده شده و با استدلالهای تاریخی بر شهادت آن حضرت تأکید شده است. نویسنده در پاورقىهاى کتاب علاوه بر توضیح برخى از لغات به مستندسازى مطالب کتاب پرداخته و بدین ترتیب بر اصالت و قدر کتاب خود افزوده است.
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
سخن روز
-
سیامک اطلسی: جایگزینی برای نسل طلایی دوبله نمیبینم
-
کودکان محروم میهن در پناه سخاوت کتاب
-
وداع با نسخه شناس بی بدیل
-
هنرمندان در فضای مجازی
-
خوانش نوین از وضعیت زنان
-
«حیاة الإمام زینالعابدین( ع)»، اثری متأخر با رنگ و بوی منابع قدیمی
-
عکس نوشت
اخبارایران آنلاین